Przeskocz do treści

SENSORYCZNE POWITANIE PANI WIOSNY

W środę w naszym przedszkolu powitaliśmy wiosnę zmysłami.

W  sali „ Słoneczek” odbyły się działania i ćwiczenia usprawniające zmysł dotyku. Panie przedszkolakom z wszystkich grup opowiedziały co znaczy dotyk, że pozwala nam poznać otaczający nas świat. Zmysł dotyku pozwala nam odnaleźć się w otoczeniu. Najważniejsze są opuszki palców – tam znajduje się najwięcej zakończeń nerwowych niż  w którymkolwiek innym miejscu na skórze. Poprzez dotyk wiemy jaki to kształt, faktura, twardość. Narządem zmysłu dotyku jest skóra.
Przedszkolaki dowiedziały się, że dotyk może być delikatny i łagodny albo gwałtowny,. To jak go odbieramy, zależy w dużej mierze od emocji osoby, która nas dotykała. Dowiedziały się także, że są ludzie którzy uczą się czytać się poprzez dotyk ponieważ są niewidomi – pismo Braille.
Dzieci zapoznały się z eksperymentem „Woda w dwóch słoikach”  do którego wykorzystujemy dotyk, wiemy że jest zimna i  gorąca. Następnie zapoznały się z wierszykiem pt. „Dotknij ramion…”
Kolejnym punktem była ścieżka sensoryczna i zabawa ruchowa „Dotknij”. Na koniec dzieci wykorzystały zmysł dotyku aby określić właściwości warzyw i owoców. Bardzo dużo radości dzieciom sprawiły zabawy z „gniotkami” i folią bąbelkową.

W sali gr II „Żabki” przygotowane zostały zabawy związane ze zmysłem smaku. Dzieci na początku oglądały w lusterkach swoje języki, aby lepiej zrozumieć jak funkcjonuje zmysł smaku. Następnie przyszła pora na eksperyment z solą oraz cukrem, w trakcie którego rozróżnialiśmy smak słony oraz słodki. Kolejną zabawą, w której uczestniczyły przedszkolaki było rozpoznawanie „Jaki to owoc?”. Wszyscy sobie doskonale poradzili, dlatego też następnym zadaniem dzieci było rozpoznanie smaku soku pitego przez słomkę z kubka. Na zakończenie każdy mógł sprawdzić się w roli „Detektywa Smaku” – zabawy, w trakcie której dzieci z zasłoniętymi oczami rozpoznawały różnego rodzaju produkty, dopasowując do nich smak : słodki, słony, gorzki, kwaśny, ostry. Czujnym detektywom uwadze smakowej nie uszły : czekolada mleczna, czekolada gorzka, czosnek, cebula, cytryna, ogórek kiszony, miód. Śmiechu było co nie miara, zabawy smakowe bardzo spodobały się dzieciom, a wszelkie kubki smakowe zostały dokładnie doświadczone J

W grupie Pszczółek przedszkolaki poszerzały wiedzę na temat zmysłu węchu. Każdy uczestnik został zapoznany z właściwościami naszego nosa, jego naturalnymi reakcjami, wrażliwość oraz niedomaganiami, jakimi są infekcje. Dzieci wzięły udział w ćwiczeniach skutecznego wydmuchiwania nosków oraz wydłużaniu fazy wydechowej na podstawie wiersza „Zapachy”. Podczas spotkania odbyła się zabawa koordynacyjno-ruchowa, w której dzieci reagowały na hasła o charakterystycznym zapachu pozytywnie bądź negatywnie, ponieważ każdy nos ma prawo lubić coś innego. Wszyscy chętnie uczestniczyli w ćwiczeniach rozpoznawania zapachów, w których trzeba było nasączone waciki
w słoikach nazwać. Wystąpiło wiele zapachów: truskawki, cynamon, ocet, perfumy… Indywidualny węch sprawdzony został  przy pomocy opaski na oczy i rozróżnieniu warzyw, co wpłynęło na rozwój wyobraźni oraz dało dużo radości.

W sali  Sówek zostały zawieszone ilustracje przedstawiające różne obszary przyrody i zjawisk przyrodniczych. Dzieci wprowadzono w nastrój wytężonego słuchania nagranych odgłosów wiosennej przyrody. Z radia popłynęły odgłosy lasu, pól, strumyków, śpiew ptaków. Słuchacze identyfikowali te odgłosy i wskazywali odpowiednie ilustracje. Kolejna słuchowa zagadka to rozpoznawanie odgłosów zwierząt gospodarskich:, krowy, konia, owiec, kur, indyków, świnek. Następnie wybrane dziecko losowało obrazek ze zwierzątkiem i naśladowało jego odgłos. Cała grupa odgadywała nazwę zwierzątka. Kolejna słuchowa zagadka to klekot bocianów i rechot żabek. W zabawie ruchowej dzieci pokazywały sposób poruszania się wskazanego zwierzątka i jego odgłosy.

W sali „Misiów” przedszkolaki zapoznały się ze zmysłem „wzroku”. Na początku ich zadaniem było wysłuchać wiersza o kolorach, a następnie powiedzieć skąd wiemy że trawa jest zielona, niebo niebieskie , a słoneczko żółte… Wszystkie dzieci poradziły sobie wspaniale. Odpowiedź była bardzo prosta – przecież widzimy.  A co się stanie jaki zasłonimy oczy? Jest ciemno i nic nie widać.
Następnie dzieci przy pomocy lunet obserwowały sale i siebie nawzajem, okazało się że niestety nie widać wszystkiego, gdy mamy ograniczone przez różne przyrządy pole widzenia.
Dużo śmiechu i dobrego humoru sprawiły dzieciom zabawy: kto zmienił miejsce oraz co ukryło się pod materiałem. Przedszkolaki stały się bacznymi obserwatorami i dość szybko poradziły sobie z zadaniami.
Na koniec każdy przedszkolak obserwował różne drobne przedmioty umieszczone pod lupą oraz mikroskopem. Wspólnie zastanawialiśmy się jak to się stało, że wszystko tak dokładnie widać.
Narząd wzroku - OKO jest bardzo ważny, pozwala nam zaobserwować i zrozumieć otaczający nas świat.

Wędrówka przez świat zmysłów wyostrzyła bogate i różnorodne poznawanie świata, sprawiła wiele zaskakujących odkryć, przyniosła dużo radości i wzbudziła wdzięczność wobec Pana Boga, że każdego z nas tak wspaniale obdarował.

« z 4 »